• Jana Sooäär-Conway

Appi! Mida teha kuiva, ketendava ja praguneva nahaga?



Sel aastal on meil olnud päris korralik talv ja külm ilm kestab ilmselt veel mõnda aega. Paljudel meist on talvisel perioodil probleem kuiva nahaga. Külm välisõhk, tuul ja kuiv siseruumide õhk viivad nahast niiskuse ja kuiv ning ketendav nahk ongi platsis.


Ülikuiv, ketendav või lausa pragunev nahk näol ja huultel teeb ka püsimeigi tegemise ja paranemisprotsessi keerulisemaks. Naha optimaalne niiskustasakaal ja happetasakaal mõjutab püsimeigi head tulemust märkimisväärselt. Punetav, ülikuiv, ketendav nahk ei ole tasakaalus ja terve nahk, aga tegelikult saab naha tasakaalu heaks talvel ise palju ära teha.


Nahal on kolm kihti ja igal kihil on oma roll. Naha pealmise kihi all asub dermis, milles on kapillaarid, närvid, higinäärmed ja karvanääpsud. Pealmine naha kiht on epidermis, mis on naha põhiline kaitsebarjäär ja just seal toimub naha kuivamine. Tahan siinkohal rõhutada, et ka rasune nahk võib tihti pindmiselt väga kuiv olla ja vajab samuti õiget hooldust ja korralikku niisutust.


Kuidas oma nahka ja eriti näonahka ka külmal ajal heas korras hoida?


1. Pese näonahka nii harva kui võimalik ja ära kasuta kuuma vett


Teaduslikud uuringud ütlevad, et kuum vesi viib nahast loomulikke õlisid ja seega kuivatab nahka. Pesta tuleks nahka käesooja veega. Käsi tuleb meil mõistagi Covid-oludes päris palju pesta, aga nahka säästev on seda teha käesooja veega. Samuti ei tasu talvisel perioodil pikalt dushi all liguneda, sest see kuivatab paratamatult nahka.


2. Peale pesu tuleks nahka kohe niisutada


Pesemine viib nahast loomulikke õlisid, mis aitavad nahka niiskust lukustada. Neid õlisid tuleb taastada, et nahk jääks niisutatuks. Talvel kasuta niisutavaid kreeme ja jäta emulsioonid suveperioodiks.


3. Nahahooldusesse tasub lisada niisutamine oklusiivsete toimeainetega


Oklusiivsed toimeained tõkestavad nahast vee aurustumist ja lukustavad vee seeläbi naha ülemistesse kihtidesse. Oklusiivsed toimeained on näiteks:

· Sheavõi

· Kakaovõi

· Kibuvitsaseemne õli

· Jojoba õli

· Vaseliin (seda soovitan küll vaid kehal ja mitte näol kasutada)


Näiteks õlisid võiks kasutada koos niisutava kreemiga paar korda päevas. Minu absoluutne lemmik on kibuvitsaseemne õli!


Tihti kuulen eksiarvamust, et õlid ei sobi rasusele nahale. Rasune nahk vajab samuti piisavat niiskust ja õlid, mis ei ummista poore, aitavad niiskust nahas hoida. Rasusele nahale sobivad nii Jojoba õli kui Kibuvitsaseemne õli hästi. Õlide kasutamisel näonaha hoolduses ei tohi neid lihtsalt üleannustada, piisab paarist tilgast.


4. Väga kuiva naha puhul lihtsusta oma nahahooldust


Kui Sinu nahk on väga kuiv ja ärritunud, on mõistlik oma nahahooldust lihtsustada. Sel puhul on tark kasutada ainult niisutavat kreemi ja õrna pesuvahendit. Naha niiskustasakaal peab olema normaalne, et seerumid ja muu taoline hooldus saaks üldse toimida.


Kindlasti tasub nahahooldusest välja võtta kõik tooted, mis sisaldavad alkoholi ja lõhnaaineid, sest need võivad nahka tugevalt ärritada.


5. Kasuta õhuniisutajat


Õhuniisutaja aitab küttest tekkinud kuiva õhku niiskust tuua, mis aitab hoiduda naha kuivusest. 60% õhuniiskust on paras, et pindmise nahakihi niiskust taastada.


6. Niisuta nahka seestpoolt


Naha niiskustasakaal on väga otseselt seotud ka toiduga, mida me sööme. Naha niiskustasakaalule mõjuvad väga hästi antioksüdantide- ja Omega-3 rasvhapete rikkad toidud. Antioksüdandid on need ained, mis aitavad Sinu nahal ühtlasi enneaegset vananemist, kortse ja päikesekahjustusi ära hoida. Parimad antioksüdandid nahale on C-Vitamiin, E-Vitamiin ja beetakaroteen.


Mõned toidud, mis Sinu nahka terve ja niisutatuna hoiavad on:


RASVANE KALA

Rasvases kalas nagu lõhes, makrellis või heeringas olevad Omega-3 rasvhapped hoiavad Sinu naha paksu, pringi ja niisutatud. Omega-3 rasvhapped vähendavad ka põletikulisust. Paar korda nädalas rasvase kala söömine aitab ka vähendada naha tundlikkust UV-kiirtele.


AVOKAADOD

Avokaadodes on ohtralt tervislikke rasvu ja E-Vitamiini, mis hoiavad naha niisutatud ja elastsena. ¼ -1/2 avokaadot iga päev võib Sinu nahka palju aidata.


KREEKA PÄHKLID

Kreeka pähklites on taakord olulised Omega-3 ja samuti Omega-6 rasvhapped ja lisaks ka Tsink, mis võitleb bakterite ja põletikega.


MAGUSKARTUL

Maguskartulis on palju antioksüdante ja beetakaroteeni, mis aitavad nahas niiskust hoida ja mõjuvad nahale ka loodusliku päikesekaitsena. Lisaks annab beetakaroteen nahale terve jume.


TUME SHOKOLAAD

Tume shokolaad, mis on 70%+ kakaosisaldusega, mõjub nahale mitmel viisil väga hästi, sest sisaldab ülipalju kasulikke toitaineid ja antioksüdante. Kakaopuu ubadest saadav kakao on üks absoluutselt parimaid antioksüdantide allikaid kogu planeedil. Uuringud on näidanud, et kakao ja tume shokolaad sisaldavad rohkem antioksüdante, kui ükski puuvili (sh mustikad ja acai marjad).

Antioksüdantide-rikkad flavanoidid, mida tume shokolaad sisaldab, kaitsevad nahka päikesekahjustuste eest, edendavad nahas vereringet ja suurendavad naha niiskustasakaalu ja tihedust. Niisiis tasub ka suusapuhkusele minnes või suvel end päikese eest kaitsmiseks tumeda shokolaadiga maiustada.


Hoia ja turguta oma nahka kevade ootuses seestpoolt ja välispidiselt, et kevadele kaunilt vastu minna. Kevad on muidugi ka hea aeg püsimeigi tegemiseks või oma püsimeigi värskendamiseks, et suvel saaks toimetada mõnusalt meigivabalt.