• Jana Sooäär-Conway

Kas kollageeni toidulisandid ka tegelikult toimivad ja mis on suhkrul Sinu kortsudega pistmist


Kõiki naisi huvitab, et nende nahk oleks sile, prink, särav ja nooruslik. Ka püsimeigi tegemisel mängib suurepärase tulemuse saamisel naha seisukord rolli. Põletikulise, rosaatsea- või akneprobleemidega või siis üliõhukese ja sügavamate kortsudega naha puhul on ka püsimeigi tegijal rohkem väljakutseid. Räägin täna kollageenist, kuidas see meie naha vananemist mõjutab ja kuidas kollageeni tootmist kehas tegelikult ise mõjutada saab.


Kollageeni toidulisandid, pulbrid, seerumid ja kreemid on tõeliselt trendikad, sest väidetavalt aitavad need naha elastsust parandada ja kortse vähendada. Kas need kallid toidulisandid, seerumid ja kreemid aga tegelikult ka naha vananemise vastu aitavad?


Kollageen on fibroidne toetav valk, mida leidub nii luudes, lihastes kui nahas. See aitab naharakkudel teinetesest nö “kinni hoida” ehk siis seob neid omavahel, ja annab nahale tugevust ja elastsust. Alates 40ndatest eluaastatest kogevad naised tavapäraselt, et naha elastsus hakkab märgatavalt vähenema, nahk hakkab õhenema ja lõtvuma, ja kortsukesed ilmuvad lagedale. See tuleneb suuresti sellest, et vanusega kollageeni tootmine kehas väheneb. Loomulikult kõlab siis ju ahvatlev tarbida kollageeni toidulisandeid, smuuti-pulbreid või kasutada kollageeni nahaseerumeid või kreeme, et seda protsessi pidurdada. Paraku peab tõdema, et teadusuuringud ei ole nende lisandite tõhusust tõestanud ja suure tõenäosusega kulutame raha valele asjale.


Kuidas siis ikkagi kollageeni tootmist kehas mõjutada ja naha vananemist pidurdada?


Kollageeni sisaldavate toidulisandite või seerumite asemel paistab olevat nahale märkimisväärselt rohkem kasu retinooli või C-vitamiini sisaldavatest seerumitest või kreemidest, sest retinool ja C-vitamiin aitavad kollageeni tootmist nahas suurendada.


Samuti on suviste ilmade saabumisel hea teada, et korraliku päikesekaitse kasutamine aitab ära hoida vabade radikaalide rünnakut kollageeni vastu.


Kui Sa soovid kaunit ja nooruslikku nahka ja kollageeni tootmist tõeliselt mõjutada, siis on aga kõige efektiivsem vahend vähendada rafineeritud suhkru tarbimist ja süüa piisavas koguses valgurikkaid toite.

Suhkur põhjustab otseselt kortsude teket, sest suhkru seedimisega kaasneb glükatsiooon, kus suhkrumolekulid kleepuvad kollageenimolekulide külge ja tekitavad nende jäigastumist. Nii kaotavad kollageeni-ja elastiinikiud elastsuse ja tekivad kortsud ja lõtvunud nahk. Mida rohkem suhkrut me tarbime, seda rohkem meie nahk kannatab ja seda kiiremini meie nahk vananeb.


Suhkur põhjustab ka kehas ja nahas põletikku, sest suhkrut süües tõuseb meie insuliini tase ja see põhjustab põletikulist reaktsiooni. Ikka endiselt käib jutt töödeldud suhkrust ja mitte puuviljades sisalduvast suhkrust, sest puuviljad on naha tervisele head.


Kuivõrd põletik on peamine komponent akne tekkeks, aitab suhkru tarbimine ka aknele kaasa. Liigne suhkur aitab samuti ka teisi nahaprobleeme süvendada, nagu näiteks rosaatsea, ekseem ja psoriaas.


Seega, kallid naised, paraku on parim viis oma nahka noorusliku ja kaunina hoida seda UV-kiirte eest kaitsta ja tarbida vähem magusat ja veini :) Jätke kollageenipulbrid, -tabletid ja –kreemid rahulikult poodi ja vähendage suhkru tarbimist – sellega granteerite päris kindlasti endale kaunima naha.