• Jana Sooäär

Miks peitub Sinu naha tervise ja nooruslikkuse võti just mikrobioomis?


Tavaliselt kasutatakse väljendit “Ilu algab seestpoolt” metafoorina. See ütlus vastab aga ka otseses mõttes tõele. Teadlased on nimelt ühel meelel, et soolestiku ja naha mikrobioomil on ülisuur roll meie naha ilu ja nooruslikkuse valemis ehk et ilu algab tõepoolest meie seest.


Ilmselt ei ole olemas naist, kellel mingil ajahetkel oma nahaga muresid poleks olnud. Püsimeiki tehes näen tihti erinevaid nahaprobleeme ja paratamatult mõjutavad need ka püsimeigi paranemist ja seeläbi ka tulemust. Terves nahas on lihtne suurepärast püsimeigi tulemust saavutada. Olles ise ka toitumisnõustajaks õppinud, huvitavad mind aina enam nahaprobleemide seosed toitumise ja elustiiliga. Kuna viimastel aastatel on teadlased nahaprobleemide ja mikrobioomi seoste osas väga palju põnevaid avastusi teinud, räägin seekord nahaprobleemide põhjustest, võimalikest lahendustest ja nahahoolduse tulevikuväljavaadetest.


Miks on soolestiku ja naha mikrobioom paljude nahaprobleemide algpõhjus?


Igale naisele on oluline, et tema nahk oleks probleemivaba, särav ja nooruslik. Enamus naisi on oma elu jooksul kulutanud korraliku varanduse erinevate nahahooldustoodete, protseduuride ja võibolla ka ravimite peale. Arvatavasti tihti mitte just päris nende tulemustega, mida oleks oodanud. Nahahooldustoodete ja ravimite põhiprobleem on paraku selles, et need ei tegele enamasti nahamurede algpõhjustega.


Teadlased on aina rohkem seda meelt, et paljude nahaprobleemide algpõhjus peitub nii soolestiku kui naha mikrobioomis. Mikrobioom on niisiis need lugematud mikroorganismid – bakterid, seened, viirused – mis elavad meie soolestikus ja nahas ja mängivad ääretult olulist rolli inimese üldises ja ka naha tervises. Just paljud need sõbralikud mikroorganismid aitavad kehal liigsete põletikuliste protsessidega hakkama saada ja põletiku vastu võidelda. Osad nendest mikroorganismidest on aga ebasõbralikud ja tekitavad kehas põletikku.


Naha ja soolestiku mikrobioom on lisaks ka omavahelises seoses ehk et need mikroorganismid on pidevas omavahelises kommunikatsioonis (nn “gut-skin axis”). See tähendab, et ka soolestiku mikrobioomi olukord mõjutab otseselt nahka. Naha enda mikrobioom kujuneb inimesel üsna stabiilselt välja juba kolmandaks eluaastaks, aga vanemaks saades see siiski muutub. Näiteks puberteedieas muutub hormonaalsete muutuste tõttu nahk rasusemaks ja tõmbab ligi teatud baktereid, millele meeldib rasu. See põhjustab ka puberteediea aknet.


Milliseid nahahaigusi ja -probleeme saab lahendada mikrobioomi tasakaalu taastamise abil?


Paljud nahaprobleemid kujunevad välja just täiskasvanuna. Näen üsna palju nn kroonilisi põletikulisi nahahaiguseid nagu ekseem, dermatiit, rosaatsea ja psoriaas. Samuti ei ole harv täiskasvanuea vistrikud ja akne. Lihtsalt punetavat põletikulist nahka esineb väga palju. Äärmiselt tudlik ja kuiv nahk tekitab samuti paljudele naistele peavalu.


Nende probleemide algpõhjus paistab peituvat just soolestiku ja naha mikrobioomis ja selle nn düsbioosis ehk mikrofloora tasakaaluhäires, mis põhjustab kehas ja nahas ka põletikku. Terve inimese soolestikus ja nahas toimib bakterite suurepärane tasakaal ja meil on rikkalik valik erinevaid sõbralikke baktereid, kes meie immuunsüsteemi toetavad ja igapäevaselt meie kehas ja nahas põletikuga võitlevad. Düsbioosi võivad esile kutsuda just nimelt mittetasakaalustatud, ühekülgne ja ebatervislik toit (eriti suhkur, satureeritud ja transrasvad, ja üleüldiselt töödeldud toit, mis seda kõike sisaldab ja mida just need põletikku tekitavad nn ebasõbralikud bakterid armastavad), antibiootikumid, muud ravimid, stress, naha- ja juuksehooldustooted ja kodukeemia. Düsbioos tekitab soolestikus omakorda põletikku. Düsbioosi puhul on meil organismi ja naha tervist toetavaid baktereid väheks jäänud ja põletikku tekitavad bakterid on võimust võtnud. See mikrobioomi tasakaalu puudumine tekitab nahas ka mitmesuguseid probleeme ja haiguseid.


Hiljutised teadusuuringud on näidanud, et nendel naistel, kellel on tundlik nahk, on palju vähem mikrobioomi rikkalikkust (ehk erinevaid sõbralikke mikroorganisme) ja nende nahk oli ka kuivem, kuna naha kaitsebarjäär on tänu mikroorganismide vähesemale rikkusele nõrgem.


Teadlased on avastanud ekseemi puhul inimese mikrobioomis väga spetsiifilised erinevused (leitud on teatud kindlad põletikku tekitavad bakterid, sealhulgas Staphylococcus aureus) võrreldes terve inimese mikrobioomiga.




Uuringud on samuti näidanud, et nn lääne dieet, mis on kõrge suhkru ning satureeritud ja transrasva sisaldusega, võib viia nii soolestikus kui nahas tõsise põletiku tekkimiseni ja seeläbi ka psoriaasini. Samuti on teadusuuringud näidanud, et toitumise muutmine mõjutas psoriaasi esinemist väga suurel määral.


Rosaatsea ja tasakaalust väljas soolestiku mikrobioomi vahel on samuti seos leitud. Sel puhul avastati, et lisaks tervislikule toidule ja stressi ohjeldamisele on probiootikumidest nii seespidiselt probiootilise toidu või toidulisandina tarbides kui nahale kandes paranemisel suur abi. Probiootikumid tekitavad soolestikus ja samuti nahal terve ja kaitsva barjääri ja see kaitseb põletiku eest, mis nii rosaatseat kui aknet väga tõsiselt mõjutavad.


Toidu mõju aknele on samuti teaduslikult tõestatud. Toit, milles on palju suhkrut tõstab veresuhkru kõrgele ja see omakorda insuliini taseme. Kõrgendatud insuliini tase stimuleerib hormoonide tootmist, mis aitab nahas rasu toota ja seekaudu mõjutab akne tõsidust. Lisaks sellele aitavad ka piimatoodetes esinevad hormoonid (mida lehmad raseduse ajal toodavad) rasutootmist stimuleerida. Akneprobleemidega inimesed peaksid kindlasti proovima oma piimatoodete tarbimist vähendada või välja lülitada – see on aidanud paljusid. Samuti on uuringutes leitud, et probiootikumid on aidanud akne paranemisele suurel määral kaasa (nii probiootiline toit kui toidulisandid).

Kuidas taastada soolestiku ja naha bakterite tasakaalu?


Ainult naha pindmiselt ravimitega ravimine või tablettide võtmine ei ole ilmselgelt kõige efektiivsem viis nahaprobleemide lahendamiseks. Bakterite tasakaalu taastamine ja põletikku tekitavate bakterite vähendamine võiks aga tõeliselt aidata nahaprobleemidest vabaneda.

Kuidas seda täpsemalt teha? Kõige käegakatsutavam viis soolestiku ja naha mikrobioomi taastamiseks on ikkagi just tervisliku toidu (mis omakorda mõjutab ka Sinu hormoone!) ja elustiiliga:


1. Kiudaineterikas toit aitab kasvatada soolestiku ja naha rikkalikku bakterite kooslust. Kiudained kasvatavad tervislikke baktereid. Parimad kiudainete allikad on juurviljad, puuviljad, oad, pähklid ja seemned.



2. Probiootiliste (fermenteeritud) toitude söömine aitab soolestiku tervist parandada, sest need on loodud kasutades mikroobe. Parimad fermenteeritud toidud-joogid naha tervise seisukohalt on hapukapsas, hapukurk ja kimchi, kombucha (vaid ekseemi puhul peaks nende toitudega olema ettevaatlik). Lehmapiimatooteid nagu keefir ja jogurt ma nahaprobleemide puhul tarbida ei soovita varem nimetatud põhjustel. Ka prebiootikumid nagu teatud vetikad Klorella ja Spirulina aitavad väga hästi bakterite tasakaalu taastada.


3. Omega 3 rikaste toitude söömine (eelkõige rasvane kala, pähklid ja seemned) aitab kehas põletikku vähendada. Uuringud näitavad, et näiteks tursamaksa õli (sisaldab Omega 3 ja vitamiine A ja D) aitab psoriaasi, akne ja ekseemi tõsidust märkimisväärselt vähendada.


4. Vitamiin D puudus mõjutab ekseemi ja psoriaasi. D-vitamiini toidulisandite võtmine vähese päikesevalguse puhul on tõestatud nende nahahaiguste puhul aitavat. Samuti mõjutavad nende haiguste ravis C-vitamiini ja tsingi optimaalne tase organismis.


5. Alkoholi tarbimine muudab soolestiku mikrobioomi ja võib viia düsbioosini. Nahaprobleemide puhul tasub alkoholi tarbimist vähendada.


6. Stressi ohjes hoidmine on samuti oluline viis oma mikrobioomi tasakaalu hoida, sest liigne stress mõjub soolestiku mikrobioomi tasakaalule halvasti. Liikumine, trenn ja meditatsioon mõjuvad igal juhul mitmel viisil positiivselt.


Sinu igapäevane tervislik ja mitmekülgne toitumine (st Sa ei söö iga päev ühte ja sama toitu, vaid kasvatad palju erinevaid sõbralikke baktereid läbi erinevate tervislike toitude tarbimise), stressi maandus ja liikumine on ilmselt parim viis oma nahka kaunina hoida ja kaunimaks muuta. Saan seda ka oma kogemusest kinnitada. Sellest ajast peale, kui jätsin oma toidust välja suhkru, gluteeni sisaldavad teraviljad ja lehmapiimatooted ja asusin sööma palju juur-ja puuvilju ja teadlikult ka rasvast kala, pähkleid ja seemneid (Omega 3!) on minu nahk vähem rasune, vistrikevaba kõikidel kuu päevadel ja julgen väita, et ka säravam :)


Milline võiks välja näha tuleviku nahahooldus ja ravi?


Rääkides aga tuleviku intelligentsest nahahooldusest ja ravist, siis juba praegu arendab Lõuna-Korea suurettevõte Cosmax tehisintellektil baseeruvat platvormi, mis aitab klientidel oma naha mikrobioomi kohta täpset infot saada ja vastavalt sellel ka just iga naise vajadustele baseeruvat mikrobioomi tasakaalu toetavat nahahooldust leida. Ma arvan, et tulevikus saab ka nahahaiguste ja nahaprobleemide ravi baseeruma just spetsiifilistel naha mikrobioomi analüüsidel. Ilmselt lahendaks see paljud nahaprobleemid palju kiiremini ja efektiivsemalt. Mina jään igal juhul ootama uusi probiootilisi nahahooldustooteid, mis just naha mikrobioomi tervist toetavad! :)